torsdag 29 maj 2008

Vad är det som är så jävla svårt?




Jag var inne på ett fik i Farsta häromdagen. Följande rafflande dialog utspelade sig:
(Jag) - Jag skulle vilja ha en dubbel espresso med precis lika mycket varm mjölk, tack.
(Expediten, horungen till Barista) - eeh... finns det på vår lista?
- Det har jag ingen aning om. Jag vill ha en dubbel espresso med precis lika mycket varm mjölk.
- OK... (sen var hon tyst en stund, sen plockade hon fram ett latteglas stort som ett handfat) - vill du att jag fyller på mjölk ända upp?
- Nej, jag vill inte att du fyller på mjölk ända upp. Jag vill ha en dubbel espresso med precis lika mycket varm mjölk som kaffe. Lite tyst lade jag till "don't fuck this up...")
(Nu tänkte jag att hon kunde få koka i sitt eget spad så jag gick ut och satte mig och väntade . I spänd förväntan. Efter en låååång stund dyker hon upp. Med en kopp. Och en kanna mjölk.
-Jag tog med kannan så det inte blir fel. Säg stopp.

Långt tidigare var jag på ett riktigt snobbigt ställe vid Stureplan. Baristan (horungen) var World Class-gymmad, blond och med rejäla gummituttar. Jag hörde att hon, den blonda rashygienreklampelaren, sa både "va bene" och "ciao" till kunden innan. Jag beställde en dubbel espresso med precis lika mycket varm mjölk.
- menar du en espresschino?
- det vet jag inte. En dubbel espresso med lika mycket varm mjölk.
- en espresschino alltså?
- det har jag ingen jävla aning om. Jag vill ha en dubbel espresso med precis lika mycket varm mjölk.
- alltså en espresschino.

Vad är det som är så jävla svårt? Kan nån förklara?

12 kommentarer:

Anonym sa...

De e jobbigt att va såååå kontinental i svenne bananland!!

Johnny Handsome sa...

Du anar inte! i Töreboda fick jag rätt proportioner men KALL mjölk! Fast i Sista-färden-land dricker man upp och håller truten. Och kör så långt rymdblöjan håller tätt.

Mikko sa...

Vi lever i världens mest skitnödiga och pretentiösa kultur. Man kan aldrig bara få handla nåt gott utan det måste alltid heta nåt konstigt och vara skitdyrt. Jag fick med skit två gånger i samma kommentar.

Johnny Handsome sa...

Dyrt skit!

Mikko sa...

Ofta handlar jag sojalatte på Tintarella di luna. Personalen är skitsur och skitlångsam och det är skitdyrt. Men skitgott.

Johnny Handsome sa...

Där kan man få en anständig Cortado!

Johnny Handsome sa...

Nå går skam på torra land! På "7 knop" vid Nytorget beställde jag, ja ni vet, och kossan tittade på mig och sa "vill du ha mjölken i koppen?"
Nej, din jävla feriejobbare, jag vill ha mjölken i ett tråg på golvet, sen ställer jag mig på alla fyra och LAPAR i mig den!

Anonym sa...

Det här är ju som värsta woody allen rullen. Den där neurotiska snubben som ska jiddra med servitrisen om att han ska ha torrostade lingon på den smörstekta skosulan samtidigt som kaffet naturligtvis är för varmt eller kallt eller vad det nu är.

Men Guuuuuud va.

Johnny Handsome sa...

Jag ska inte ens BÖRJA prata om när espresschinon är för varm...

Anonym sa...

alltså, lika mycket kaffe i som mjölk? jag förstår fortfarande inte. hur mycket crema blir det då? en tum?

superswede sa...

Kan man inte bara beställa en traditionell cortado?

superswede sa...

vad fan är en espresschino förresten? vilket jävla nonsens!

Den här kontinenten har två ofog för sig. De första är något som kallas flat white. Det är andra är en Long Macchiato. På The Barista Academy är man mycket väl medveten om att det är ett eget påhitt. Long Macc är en latte med två shots istället för en.

Tror du inte det kommer minst en i veckan och beställer en "traditionell" long macchiato, så man måste fråga om de menar en traditionell macchiato eller om de menar en vanlig jävla long macc. "No, I want a traditional Long Macc"... ehh... i ett land utan traditioner kanske en fem år gammal grej känns lastgammal, jag vet inte?