onsdag 21 maj 2008

Att vara kontinental II


Tänk vad lätt man blir placerad i ett fack. När jag går omkring på stadens gator hör jag ibland folk viska "se där, en riktig viking", och ibland stannar en lärarinna sin skolklass på utflykt och säger "precis så där såg de forngermanska krigarna ut". jag bjuder på det, men bestämde mig ändå för att bli mer kontinental. Så jag köpte en vespa. En Piaggio från 1983, 200 kubik och så vacker att man måste vara amerikan för att inte uppskatta den.
Vespan var det första industriprojektet i Italien på många år som bara var avsett att vara roligt. Man sopade ihop resterna av en sönderbombad ekonomi och Signore Piaggio fick folk att tänka på att livet nog var värt att leva, trots allt. Den gjordes också med kvinnorna i åtanke, motorn gömdes under kåpor så man inte smutsade ner sig och skölden fram skyddade från stänk och smuts. Praktiska tillbehör som uppvikta byxor, sjalett över håret och solglasögon anammades av modeskaparna, utan Piaggio hade Sophia Loren och Gina Lollobrigida kanske gått i mormors gamla vadmalsklänning, vad vet jag.

Nåväl. Nu susar jag omkring och är vansinnigt kontinental. Kontinenten ligger söder om Sverige och där är allt lite bättre. En varm macka i Frankrike är som en liten ostbakelse, en dagens lunch i Spanien är hastigt stekt bläckfisk med ett glas vitt. Och det finns nog sommelierer som har mer förfinade smaklökar än jag, men jag är utan tvekan den kontinentalaste i mitt skrå.

Lyssnar non-stop på Freakwater just nu. Fantastisk country. Otroligt vackert och med en intellektuell version av countryns eviga hjärta/smärta. Som i låten "A song you could cry for":

Desperately seeking more and more confusion
You sink your nails into the back of an illusion
The sun in the morning comes as such an intrusion
Banging at your door, glaring down at that whore
You thought you drowned the night before

There's something you were trying to forget
As you light the wrong end of your cigarette
And you're laughing at a joke you didn't get
Clinging to some man that you just met

He holds you so tight when you dance
And the air is filled with smoke and romance
When he stumbles you still give him a chance
It's your beauty that has put him in this trance

Oj. Drick en Kriek, mina vänner. En belgisk körsbärsöl. Det är så gott på sommaren.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var det roligaste jag läst denna vecka.