fredag 19 september 2008

Ratoncito!



Jag ska tjata om Ratatouille igen...

Igår var jag råttan Remy! Jag hade en vinprovning på Tender Bar på Regeringsgatan. Dök upp där en timme innan folk skulle börja droppa in och fick se ALLTIHOP! Serveringspersonalen for omkring och dekorerade borden med stjärnanis och vaniljstänger, dessertkocken gjorde den förunderligaste citronblamage och kockarna stod i ett rasande tempo och gjorde snittar som man bara ville sluka hela! Gjutjärn och koppar, vassa knivar, hela surven! En halvtimme senare fick jag äta med personalen! Panerad spätta med potatis och remoladsås. Jag svär, jag satt så nära en av kockarna att jag hade kunnat rört vid honom om jag hade sträckt ut handen. Det gjorde jag förstås inte, man vet ju inte hur kittliga folk är.

Sen hade jag en vinprovning med mina fenomenala viner. Jag såg ut som Anton Ego och snurrade världsvant på glaset och förklarade skillnaden mellan Penedès och Priorat och fransk och amerikansk ek. Trollband min publik.

Men det största var nog när jag fick äta med personalen på en gourmetkrog. Det fick inte ens Remy göra.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Så sjukt! Jag satt och lovordade R-filmen på lunchen idag. Igen.

Men hur gör man för att få komma på en av herr Egos vinprovningar?

Mikko sa...

Jag undrar det samma. Har visserligen blivit guidad på vingård av herr Ego men nån vinprovning har det då aldrig blivit. Kan Monsieur komma till Bagis så drar vi ihop lite folk?

Johnny Handsome sa...

Jag ska stega in med all min Ego-pondus...

Anonym sa...

Jag vill osså komma . . . !

Om inte annat, så för att se om ryktet motsvarar verkligheten hos denne vinkännarguru! Har fortfarande inte öppnat mina egna (två styck)dyrt förvärvade Prioratviner som inköptes i Barcelonas transithall. Vågar helt enkelt inte - tänk om jag skulle älska det jag drack!

Mikko sa...

Ingen risk AU, när man smuttar brukar smaken inte märkas.

Johnny Handsome sa...

AU, du måste ju prova en av dom snart! Är det två likadana? Då får du göra plats i minnesbanken och gömma den andra nåt år... och sen jämföra!
Mikko, antyder du att AU är för försiktig med juicen?

Jag letar recept på lammtunga nu, efter fredag blir det nog ett blogginlägg om denna delikatess...

Anonym sa...

Smutta bör man annars dör man. Till skillnad från vissa andra som mår bra nästan jämt . .

Johnny - antyder DU att jag bör vänta med den första flaskan helt och hållet?!

Lammtunga - hmm? Föredrar vinprovning, men ser mycket framemot din nästa blogg!

Johnny Handsome sa...

Nej! Den första ska du hälla i dig direkt! Ingen tid att förspilla! Den andra ska du läskas av i ett par år... lägga längst in i strumplådan, gå och vrida på ibland... för att sen när den minst anar det avnjuta den till en blodig biff.
Intressant när Google översätter franska recept på tunga. "Språken är kokta. Vackra språk som aldrig ljugit."

Anonym sa...

Hej, jag vet inte vad du gjorde där, men innan jag kom in på kommentarsidan hade jag för avsikt att fråga hur man blir invald till dina provsmakningar...jag var visst inte ensam.

Anonym sa...

Och hur gick det med lammtungan . . . ?

Mikko sa...

Och en måltid med tunga blir väl ett tungomål och så var vi tillbaka i språket. Har f ö sällan avnjutit ett så mört språk! Panerat inte i noter men i nötter. Delikat!

Johnny Handsome sa...

Jodå!
Inlägget om språket som aldrig har ljugit är på gång...

men först en rejäl vinprovning på Grand Hotel... om två timmar...