onsdag 5 december 2007

Polen, kärlekens ö!


Välkomna till min blogg. Här kommer jag att skriva om saker som intresserar mig. Eftersom jag är sommelier så kommer det att dyka upp ett vintips i varje inlägg. Sist ibland, ibland i mitten. Så ni måste läsa allt.
Mannen på bilden är polack. Se hur lystet han slukar korvarna. Det finns inte tid ens att sära på dom, eller låta spadet rinna av. Han står framåtlutad som en backhoppare för att inte spilla på sin bredrandiga slips. Inte ett hårstrå ligger fel. Man kan ana att han är en man av värld, han har varit i både Krakow och Warzawa. Klackringen antyder kanske ett visst mått av fåfänga, han är tuppaktigt medveten om att han ser bra ut.
Han är hjälplös inför dessa korvar. Han tappar kontrollen. Han skäms efteråt. Det är verkligen inte likt honom att ge sig hän så fullständigt. Han sätter kanske fingrarna i halsen.
Det får mig att vilja åka till Polen. Det måste vara ett fantastiskt land där man tillåts njuta så fullkomligt. Det är farligt att inte njuta, man blir en obehaglig människa som hatar det man älskar, om ni fattar. Som Hitler, nykterist, asket, vegetarian. Inte undra på att Polen stack i ögonen på honom.
Vad resten av tyskarna hade emot Polen är inte lätt att veta, alla tyskar jag har träffat skulle gladeligen knäckt en burk Kostelecké Parký tillsammans med mannen på bilden. Druckit en Pivo eller Bier med honom och skrattat bullrande. Jämfört den eleganta polska kokkorven med sina egna kraftiga bratwurstar.
Systemet har ett pyttelitet lager av Meulenhof 1992 Riesling Auslese från Moseldalen. Korkarna är lite småkassa så det tål inte lagring, därför säljs dom för ynka 100 kronor! Det är ett fantastiskt vin. Borde kosta det femdubbla. Efter en klunk börjar man fundera på att invadera Polen, ingå en non-aggressionspakt med Sovjetunionen och avnjuta detta vin på bakpansaret till en Panzer IV-stridsvagn med Rysslands vidsträckta stäpp som fond.
Sen besinnar man sig och vill hellre bara bjuda grabben på bilden på ett glas.
Nästa inlägg, som kommer om ett par dar, kommer handla om vin till gubbsjuka. De slipprigaste av er tror säkert att det här också gjorde det, men det handlade om Polen och korv.

10 kommentarer:

Mikko sa...

Vad hette det där tv-programmet som man stirrade fascinerat på fats man egentligen hade tänkt byta kanal? Det var en bild, och så var det en man som med torr röst och nån sorts dialekt förklarade bilden. Ungefär så känns det. Suveränt.

Mikko sa...

"fats" ska vara "fast"

Och är Polen en ö?

Johnny Handsome sa...

Ingen människa är en ö. Men Polen kan mycket väl vara det. Antar jag.

Ja, vad hette det? Han som lät så här: å-rrr-et är nittonhundra förrrtifyra. På bilden serrr vi...

Mikko sa...

I vilket fall måste "Polen, kärlekens ö!" anses vara en ovanlig rubrik.

Hette det inte "Ett ord, en bild" eller nåt sånt. Fast det stämmer ju inte, det var ju en massa ord.

Jag vet folk som skriver in dina vintips i mobilen.

Jag vet folk som länkar till dej men inte blir länkade tillbaks.

Anonym sa...

Svart på vitt, kära ni, med Hans Villius.

Mera korv, mera vin!

Mikko sa...

Tack Clara för den upplysningen! Nu ska jag söka på youtube efter villius.

Johnny Handsome sa...

Tack Clara! Det kommer mer vin... korv kan jag inte lova.

Mikko, du blir länkad så fort jag vet hur man gör...

Mikko sa...

typ om tusen år.

Anonym sa...

En underbar blogg! Mobilen är ett bra hjälpmedel, särskilt när man får besked direkt från Systemet när aktuell vara inkommit. I veckan sa de!

Johnny Handsome sa...

Käka en lagrad parmesan till, Fraulein! Armen i vinkel, glaset höjt till tredje knappen...